Sunday, October 6, 2013

Master or keje??

Assalamualaikum...

"Aku nak sambung master la, tapiii...ntahla, ok ke sambung master..ke keje dulu"

Persoalan yang snts bermain difikiran fresh graduated..antara belajar atau kerja..which one is better?

Act, its up to your vision and mission.tepuk dada, tanya selera.Selalu yang bertanya kepada saya, "best tak amik master? senang tak?"

Pastinya saya akan menjawab, "takde satu benda kat dunia ni yang senang, tapi sume akan jadi senang bila benda tu kita minat, semangat yang tetap utuh, keimanan dlm diri yang tinggi dan last, bila keyakinan kita pada Allah adalah 100%". Kawan2 kene igt, biar research or coursework ker, mesti ad dugaan kan, especially for research mode, buat sekali tak semestinya menjadi, tak dpat result la, result tak ok la..so many thing will happened. So, memeng kene gigih n jangan mudah give up. Kisah saya dulu, project baru stage 1 , dah 2,3 kali ulang...sampai nangis2..tapi kene tabah la even dah berpenat lelah..tu la manisnya seorng postgraduate.masuk stage 2, pun bukan sekali buat da jadi, nak2 project saya deal dgn microorganisms.hehe..kekdg tu stay sampai 3,4 pagi....tahun ke dua saya bergelar student, saya pregnant plak tu, huhu..kecian my baby kehulur kehilir mommy dia bawa turun naik tangga kat lab. tapi alhamdullilah, lab work sume dah selesai b4 bersalin;)

so, Berbincang la dgn parents dan istikharah..this is the best way...dan nasihat saya, jangan sambung study bila kita tak minat tajuk yang diberi, bila kita tak berapa suka dgn supervisor yang dilantik. Sume akan memberi kesan in the middle of your study:).

Ada gaji or elaun tak?

Uols akan ad choice samada nak university fellowship, or any others scholarships macam mybrain, jpa dll..In my case, saya amik mybrain and salary from reseacrh assisstant.if ur research have a grantt. so, ur supervisor will give u salary per month. itu hak kita..so, first, u must ask ur supervisor about this!! ;). For phd, if u apply for mybrain, dapat elaun per month...horrey ;) click cni >>>> My brain scolarship

Saya doakan kawan2 sume berjaya n al da best samada keje atau sambung study. tepuk dada tanya selera. InsyAllah,moga Allah permudahkan sume urusan korang.


ni picture tyme konvo mu hubby ;)
~wani






No comments:

Post a Comment